Algemene Voorzieningen, of toch CMO centra

De nota algemene voorzieningen gaat bijna alleen over de Centra voor Maatschappelijke Ondersteuning (CMO) en hun werkwijze. Inwoners worden vaak cliënten genoemd en verenigingen en doelgroepen die eerder in beeld waren, lijken vergeten.

Waar gaat het over

De gemeente heeft om al het werk te kunnen doen gebouwen nodig waar mensen kunnen werken en inwoners naar toe kunnen gaan. Een overzicht van die taken en de noodzakelijke voorzieningen (voornamelijk gebouwen en ruimten) geeft de gemeente in de kadernota algemene voorzieningen.

De kadernota die in december is gepresenteerd, is besproken op 9 januari. De presentatie geeft een samenvatting en er is ook een infographic beschikbaar.

GL spreekt waardering uit voor het stuk dat een ingewikkelde situatie helder weergeeft.

Veel zorg en weinig algemene voorzieningen

In de politieke markt heb ik gezegd dat in de notitie veel aandacht uitgaat naar zorg. Het gaat om algemene voorzieningen. Het is goed dat de wet- houder heeft toegezegd aan de slag te gaan met de maatschappelijke organisaties en hun huurperikelen, maar komt graag nog even terug op de opmerking van de wethouder dat eerder is besloten dit op deze manier te doen. Naar nu blijkt is in de risicoparagraaf is niet opgenomen dat verenigingen in de knel komen.

Natuurlijk is het beheer en onderbrengen van alle functies van de Gemeente ingewikkeld,  maar GroenLinks is er niet mee eens dat het al besloten is dat verenigingen zoals de Damesgymnastiek Apeldoorn Zuid  en HCC Apeldoorn geen onderdak meer vinden bij Accres.

Voorzieningen of werkwijze

Een ander punt voor GL is dat de nota qua hulpverlening vooral ingaat op methodieken. Er is ooit besloten dat hulpverlening naar de wijken zou worden gebracht. Nu zijn 4 hulpverleningsinstellingen gebouwd, waarvoor nieuwe aanschaffen zijn gedaan. Hulpverleners worden bij elkaar gezet dat is goed want ook GL wil graag integrale hulpverlening. Maar nu wordt eigenlijk gebouwd aan integrale hulpverleningsorganisaties. GL wil die integrale hulpverlening bij de cliënten hebben en dat wil niet per se zeggen dat de hulpverleners bij elkaar moeten zitten. De nadruk ligt nu vooral op de centrale voorziening en niet op de hulpverlening.

Jongeren en andere doelgroepen in de knel?

Jongeren krijgen ook een ruimte in de ontmoetingsplekken. GL vraagt zich af of jongeren zich thuis voelen in een dergelijke locatie. GL denkt dat dit geen handige oplossing is en wil het graag geëvalueerd zien.

We hebben ook opgemerkt  dat in de nota staat dat de kadernota Wet Maatschappelijke  Ondersteuning die eerder is besproken, meegenomen is. In die nota noemt de gemeente  een fiks aantal doelgroepen . We gaan er vanuit  dat de doelgroepen die de afgelopen jaren zijn genoemd, volop de aandacht krijgen in de monitoring. Omdat ze niet genoemd worden in de kadernota bestaat het risico dat ze buiten de boot vallen en dat wil GL niet.

We zijn blij dat Wethouder Stukker zegt dat een van de uitgangspunten zal zijn dat alle doelgroepen worden bediend. Daarop worden aanvragen die binnenkomen, beoordeeld.

Subsidie criteria en check op de uitgangspunten

De gemeente werkt de kadernota uit naar een subsidieregeling, waarin criteria zijn opgenomen en geeft aan hoe die tegen elkaar worden afgewogen. Die regeling krijgt de raad ter informatie toegezonden. Daarin is te lezen hoe het college de kadernota heeft vertaald in wegingscriteria en daarmee zijn indirect al de criteria duidelijk waarmee de gemeente het gesprek voert met de aanbieders.

Burgers in plaats van cliënten

GL vraagt om de term burgers of inwoners te gebruiken en niet klanten of cliënten.
Hoewel de Wethouder heeft gezegd daar op toe te zien- we hoefden daarvoor geen amendement in te dienen – is in de definitieve nota die we hebben aangenomen niets veranderd. We hebben ondanks dat ingestemd met de nota om het proces van subsidie aanvragen niet op te houden.