Bereikbaarheid 2040

Van en naar de stad, klimaat en milieu en de vaart van nieuwe ontwikkelingen, dat zijn zomaar de kopjes waaronder de dilemma’s, samenhang en noodzaak van mobiliteitsbeleid in onze stad samenkomen.

Betrokkenheid van inwoners, een gedurfde visie en betrekken van kennisinstituten mogen daar van GroenLinks nog bij.

Een infographic somt de bedreigingen en kansen op en schets een nieuwe kaart van verkeersmiddelen en -stromen op het midden van Veluwe.
Daarover praat de Gemeente met tal van organisaties in binnen en buitenland

Als uitgangspunt zijn de belangrijkste beleidsnotities van onze gemeente genomen. Dat is natuurlijk een goede basis , samenwerking en stimulans door lobby voor subsidies en andere regels is okay én aan deze acties zitten wat mij betreft nog twee of drie belangrijke aspecten.

  • Als we naar de infographic-kaart kijken, gaat er in de nabije toekomst ook voor Apeldoorners nogal wat veranderen. Dat gaat het beste als we daarbij allemaal betrokken kunnen zijn.
  • Een ander punt zijn de plannen voor de toekomst, die mogen best wat uitdagender. Elektrificatie van vervoer biedt mogelijkheden. Het trace van de A1 bijvoorbeeld, kan wat mij betreft ondergronds. Samen met de trein. Een Veluwe Metro voor personen en vracht. Verkeer doorsnijdt de natuur niet meer.
  • Tenslotte een wenkend perspectief van kennis, onderzoek en ontwikkeling. Inspiratie, uitdagende ideeën en praktisch toepassingen. Op de lijn Amsterdam Berlijn liggen in Nederland meerdere universiteiten en hoge scholen van oost naar west: TU-Twente, Saxion, HU, InHolland en Universiteit Amsterdam. En in de directe omtrek de HU, WUR, HAN en Windesheim. Allemaal zijn ze te betrekken bij praktische uitvoering en vooruitstrevende vernieuwing.

Heb je vragen of opmerkingen, mail me dan: p.baart@apeldoorn.nl.

Ondertunnelen van snelweg is win-win situatie. Johan van Essen, Stentor 21 september 2019 (E-versie pag 41 – Opinie 13): Ondertunnelen van snelweg is win-win situatie